Elfordon och laddstolpar
Vad vi sett hittills är bränder i elfordon ovanligare än bränder i bränsledrivna bilar. Men om ett elfordon brinner och batteriet är påverkat krävs ofta en mer komplex släckinsats.
Vägledning om laddbara fordon
Det finns en vägledning från MSB, Boverket och Elsäkerhetsverket som riktar sig både till privatpersoner och professionella aktörer om användning av laddinfrastruktur för laddbara fordon. Vägledningen innehåller information om risker vad gäller brand och hur de kan minimeras i samband med installation och användning.
Vägledning: Säker utbyggnad och användning av laddinfrastruktur för laddbara fordon (msb.se)
Vad du som privatperson bör tänka på:
- Ladda med avsedd laddstation (laddbox), undvik vanliga eluttag för exempelvis motorvärmare.
- Om du ska skaffa en ladddstation hemma - anlita alltid ett registrerat elinstallationsföretag som följer Elsäkerhetsverkets föreskrifter och tillverkarens instruktioner.
- Använd CE-märkt utrustning och följ tillverkarens instruktioner.
För flerbostadshus, bostadsbolag och anläggningar:
- Säkerställ att parkeringsplatser och garage uppfyller kraven på brandskydd – aktuella byggregler är tillräckliga även med laddpunkter, men förstärkningar kan behövas.
- Det finns inget krav på skyddsavstånd mellan laddstationer och byggnader, men att installera på brännbara fasader, särskilt höga byggnader, innebär onödiga risker och bör undvikas.
- Rekommenderat säkerhetsavstånd mellan elfordon med skadat batteri och byggnader eller annat brännbart material är 4 meter för personbil. För större fordon krävs ett ökat skyddsavstånd.