Brandfarliga varor

För att få hantera brandfarliga varor yrkesmässigt i industriverksamhet eller publika lokaler som till exempel restauranger, skolor och varuhus behövs ofta tillstånd. Om du behöver tillstånd beror dels på vilken verksamhet du bedriver dels på hur stor mängd brandfarliga varor som du totalt planerar att hantera.
Checklista
-
Vilka tillstånd behöver du
Börja med att ta reda på vilka tillstånd du behöver.
-
Fyll i din ansökan och de bilagor som krävs
Var noga så att allt blir rätt. Vi skickar tillbaka alla ansökningar som inte är kompletta.
-
Skicka med befintligt tillstånd
Skicka alltid med ditt befintliga tillstånd när du söker nytt tillstånd, vill förlänga befintligt tillstånd eller ändra befintligt tillstånd.
-
Lämna in din ansökan
Skicka eller lämna din ansökan till Södertörns brandförsvarsförbund, Mogårdsvägen 2, 143 43 Vårby.
-
Betala grundavgiften
Betala grundavgiften när du får faktura från oss.
-
När vi har registrerat din betalning
När vi har registrerat din betalning handlägger vi din ansökan och beslutar om du ska få tillstånd eller inte.
-
Beslut
Vi skickar tillståndet eller besked om avslag till dig.
-
Om ditt ärende inte täcks av grundavgiften
Om arbetet med ditt ärende inte täcktes av grundavgiften får du avslutningsvis en faktura på våra merkostnader.
-
Handläggningstid
Från det att du lämnat in en fullständig ansökan och betalat grundavgiften till att du får ett beslut kan det ta cirka 3 veckor. Är ärendet komplicerat får handläggningstiden ta upp till 3 månader.
Tillsyn
Vi gör regelbundna tillsynsbesök. Då kontrollerar vi att du följer alla de regler och säkerhetskrav som gäller för att ditt tillstånd ska gälla.